لنفادم‌ یکی از بیماری های نسبتا شایع در حیطه بیماری های عروقی است که میتواند باعث درجات مختلفی از اختلالات و حتی از کارافتادگی بیماران شود.
علائم ومشکلاتی که لنفادم ( لنف ادم) ( ادم لنفاوی) ایجاد میکند بسته به پارامترها و شرایط مختلف متفاوت میباشد.
در مراحل اولیه,معمولا بیماران با احساس سنگینی پا و تغییر شکل ظاهری پا که معمولا خود را باادم(تورم) نشان میدهد مراجعه مینمایند.
گاهی شروع بیماری بصورت یکباره و با یک پا شروع میشود ولی در برخی بیماران هردو پا درگیر شده و از ابتدا بیماری هردو پارا گرفتار میسازد.
در صورتی که هردو پا گرفتار باشند در اغلب موارد هردو پا بصورت یکسان درگیر هستندو.هردو به یک اندازه متورم بنظر میرسند ولی در برخی موارد یک پا شدیدتر از پای دیگر گرفتار شده و علیرغم درگیری دوپا یکی از انها دچار تورم و سنگینی و تغییر شکل بیشتری نسبت به دیگری دراثر لنفادم ( ورم لنفاوی )میباشد.
در لنفادم معمولا تورم حالت پوست براق ایجاد میکند به این مفهوم که پوست محل تورم براق بوده و بیماران کمتر با تغییر رنگ پوست مراجعه مینمایند.
نکته مهم دیگر درباره لنفادم که نگارنده در محل کار خود (کلینیک دکتر محمود هادی زاده) با آن برخورد فراوان داشته است مواردی است که حالت مخلوط داشته و لنفادم همراه با بیماری وریدی(نارسایی وریدی)دیده میشود.

در این صورت(وجود همراهی بین بیماری های وریدی ولنفادم) فضای خاص درمانی,درجلوی درمانگر باز خواهد شدکه میتواند با استفاده از درمان همزمان دو بیماری نتایج قابل قبول را کسب نماید بویژه آنکه نتایج ناشی از درمان بیماری های وریدی,بویژه در مراحل اولیه آنها بسیار سریعتر از درمان لنفادم خالص اولیه قابل رویت میباشد.
این درمانهای وریدی بسته به اینکه درگیری وریدی در کدام قسمت ورید ها ایجاد شده و تا چه حد پیشرفت کرده است متفاوت میباشد. بویژه اگر در بیمار مبتلا به لنفادم علائم خاص بیماریهای وریدی دیده شوند بایستی به وجود بیماری مخلوط وریدی ولنفادم مشکوک بودوبررسی های لازم را انجام داد.
بعنوان نمونه چنانچه در بیمار مبتلا به لنفادم زخمهای مزمن دیده شوند بویژه زخمهای مزمن که گهگاه خونریزی میکنند وبه درمان مقاوم میباشند بایستی به همزمانی درگیری بیماری های وریدی با بیماری عروق لنفاوی,مشکوک وبررسی های لازم را صورت داد.
همچنین باید بخاطر داشت لنفادم با برجستگی عروق سطحی همراهی ندارد لذا در صورتی که عروق سطحی نارسا,خواه بصورت واریس های رتیکولر ، خواه بصورت واریس های طنابی شکل دیده شوند بایستی حتمابوجود همزمان بیماری های وریدی همزمان با لنفادم مشکوک شد. در این صورت بایستی معاینه دقیق ونیز بررسی های لازم صورت پذیرد. برای بررسی های پارا کلینیک معمولا از سونوگرافی داپلر رنگی استفاده می کنیم که میتواند مشکلات وریدی را بخوبی نشان دهد. مشکلات عروقی ونارسایی های وریدی که دیده میشوند. میتوانند شامل نارسایی های ورید های صافنوس یا نارسایی های وریدهای عمقی باشند که بسته به شدت ونوع درگیری درمانهای خاص هریک را انجام می دهیم.
سایر مباحث در این زمینه در قسمتهای بعدی این مقاله ذکر خواهند شد.