آنژیو گرافی چیست

دسته بندی مطالب​

آنژیو گرافی چیست ؟

آنژیو گرافی دقیق ترین و مطمئن ترین روش تشخیصی برای بررسی عروق قلب و تعیین میزان انسداد عروقی می باشد که نوعی عکس برداری خاص با اشعه ایکس است و مشخص می کند آیا عروق کرونر بیمارتنگ شده است یا نه ؟
آنژیوگرافی همچنین نشان می دهدکه اگر تنگی وجود دارد در کدام قسمت رگ است و شدت آن چقدر است با آنژیو گرافی می توان تعیین کرد که بیماربه چه نوع اقدام درمانی نیاز دارد .آنژیو گرافی فقط یک روش تشخیصی است و به باز شدن عروق قلبی منجر نمی شود وبرای بازکردن عروق قلبی، بایستی ازآنژیوپلاستی (بالن واستنت) استفاده نمود که درمقالات گوناگون درسایت دکترهادی زاده (وابسته به کلینیک قلب وعروق دکترهادی زاده) به آن اشاره شده است.

قبل از انجام آنژیو گرافی اقدامات زیر را انجام دهید :

  1. دوش بگیرید .
  2. بهتر است آقایان موهای سینه خود را بتراشند .
  3. از 8-6 ساعت قبل از آنژیو گرافی خوردن غذا خودداری کنید .
  4. با نظر پزشک باید بعضی از داروها مانند وارفارین را قطع کنید .

برای انجام آنژیوگرافی، در بیمارستانی مجهز بستری می شوید. حداقل از چند ساعت قبل باید ناشتا باشید وپس از آزمایش های به عمل آمده به بخش آنژیوگرافی منتقل می شوید. پس از ضدعفونی کردن ناحیه کشاله ران یامچ دست ، پوشش مناسب برروی شما گذاشته شده وبه صورت بی حرکت برروی تخت مجهز به دستگاه تصویربرداری با اشعه ایکس X درازمی کشید.

پس از بی حسی موضعی کشاله ران ، لوله ای باقطرباریک (شیت)درشریان وارد و به داخل سرخرگ های قلب هدایت می شود. پس از ورودلوله به داخل سرخرگ کرونر،ماده حاجب از طریق آن تزریق شده وتصویربرداری بااشعه ایکس انجام می شود. به این صورت تصویر سرخرگ کرونر واختلالات آن برروی صفحه نمایش دیده شده وثبت می گردد. در حین آنژیوگرافی شما هوشیارید وهیچ احساس بدی نخواهیدداشت ممکن است به شما گفته شودکه سرفه کنید.مطالب تکمیلی درسایت دکترهادی زاده دراختیارشماست.
آنژیوگرافی باامکانات موجودبسیار کم خطر بوده بعنوان نمونه ، دربیش ازده سال آنژیوگرافی وآنژیوپلاستی توسط نگارنده، حتی یک موردمشکل برای بیماران اتفاق نیفتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *