بازتوانی قلبی

دسته بندی مطالب​
بازتوانی قلبی یکی ازمواردی استکه دربیماران قلبی ، متعاقب پشت سرگذاشتن مشکلات حاداولیه ( نظیر سکته قلبی یا نارسایی حادقلبی) جهت درمان کامل ودستیابی به بهبودی کامل ، توصیه می شود.
درادامه ، طی سه قسمت به بحث بازتوانی قلبی می پردازیم.

بازتوانی قلبی چیست؟

بازتوانی قلب در حقیقت برنامه ریزی منظم ورزشی و آموزشی درابعادگوناگون است که هدف آن کمک به بیماران قلبی است تا بتوانند قدرت جسمی و روحی خود را افزایش بدهند و از عوامل خطری که موجب وخامت وضع سلامتی آنها می شود بکاهند و کم کم سبک جدیدتر و سالمتری از زندگی را بیاموزند تا بتوانند با روحیه بهتری به سوی زندگی طبیعی برگشته وبرای بازگشت به آغوش خانواده خود و جامعه اقدام نمایند.

بازتوانی قلب

اهداف :

*شناخت عوامل خطرو کنترل عواملی که باعث بیماری های قلبی عروقی می شوند.
*کمک به بیمارجهت بازگشت به زندگی عادی خود
*کاهش فشار روانی واسترسهای متعاقب بیماری
*افزایش توان جسمی بیماران
*بهبودکیفیت زندگی بیماران
*کاهش خطر واحتمال ایست قلبی و یا سکته های مجددوکنترل عوامل خطر
*کنترل علائم بیماریهای قلبی
*بالا بردن وبهبود کیفیت زندگی بیماران
*کاهش روند پیشرفت پلاک های عروقی که باعث ایجاد ایسکمی وتنگی عروق می شوند.
*کاهش مرگ و میر بیماران

نحوه ومراحل اجرای بازتوانی قلبی:

الف)ارزیابی وضعیت سلامتی و پزشکی فرد
در این قسمت پزشکان وضعیت فردی را که دچار بیماری قلبی شده است،بررسی می کنند و سایر بیماری های زمینه ای مثلا دیابت،فشار خون ،چربی خون بالاو…را تشخیص می دهند.شناخت این عوامل خطر ،به تیم بازتوانی کمک می کند تا بتوانند برنامه توانبخشی مخصوص و متناسب هر فرد را منحصرا برای همان شخص طراحی کنند.

ب)فعالیت فیزیکی:

بازتوانی قلبی از طریق طراحی فعالیت های فیزیکی که متناسب با وضعیت هر فرد است و با فعالیت هایی نظیر دوچرخه سواری ،پیاده روی سریع،وزنه برداری و سایر ورزش های استقامتی فرد قدرت بدنی و تناسب عضلانی خود را افزایش دهد.

ج)آموزش سبک زندگی سالم :

یک قسمت عمده از برنامه بازتوانی قلبی،شامل آموزش به بیماران برای آنکه رژیم غذایی مناسب تری داشته باشند،وزن اضافی خود را اصلاح نمایند و مصرف چربی و نمک را کاهش بدهند.عادات غلط مثل استعمال دخانیات را ترک کنند و احساساتی نظیر درد و یا خستگی که ناشی از بیماری قلبی زمینه ای شان است را اصلاح نمایند واز آن خلاصی یابند.

د)حمایت روحی روانی :

تطابق با یک وضعیت خطیر و تهدید کننده حیات،اغلب مدت زمانی طول می کشد و بیمار در این موقع ممکن است دچار افسردگی و یا اضطراب شود و به علت بیماری زمینه ای تا مدتی ارتباط خود را با جامعه کاهش دهد و یا حتی مجبور شود برای مدت چند هفته به کار نپردازد .روانشناسان وروانپزشکان در این زمینه باآموزش تکنیک های کنترل استرس و درمان افسردگی به بهبود وضعیت عمومی بیماران می پردازند.

بازتوانی قلب چیست

یکی ازپایه های اصلی بازتوانی قلب ، کنترل عوامل خطراست بدین معنی که عوامل خطر مرتبط با بیماری قلب که باید کنترل شوند این عوامل اصلی که دربازتوانی قلب باید کنترل شوند عبارتند از:
اصلاح رژیم غذایی
بسیاری از عادات غذایی معمول ما (انتخاب،آماده کردن،طبخ،مصرف و نگهداری مواد غذایی)ممکن است نامناسب بوده و اثرات نامطلوب و جبران ناپذیری در سلامت ما بجای می گذارند.
افزودن نمک زیاد به غذا ،مصرف زیاد مواد سرخ کردنی،استفاده بیش از حد غذاهای فراوری شده مانند کنسروها،مصرف کم سبزیجات و میوه ها و بسیاری موارد دیگر بر سلامت قلب تاثیر سوء دارند.
اجتناب ازدخانیات
سیگار بواسطه تولید منوکسید کربن و نیکوتین تاثیرات زیان آوری را بر قلب اعمال می کند.مونوکسید کربن با هموگلوبین سلولهای قرمز خون ترکیب شده،کربوکسی هموگلوبین به وجود می آورند و در نتیجه مقدار اکسیژن قابل دسترس برای عضله قلب کاهش می یابد.نیکوتین تولید آدرنالین و نور آدرنالین را زیاد می کند.این هورمون ها هر دو سرعت ضربان قلب را در دقیقه افزایش می دهند و موقتا سبب بالا رفتن میزان فشار خون می شوند.
اصلاح چربی های خون
کلسترول بد بالای خون نشان دهنده احتمال بالای خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی می باشد.رسوب کلسترول ،پلاک و سایر رسوبات چربی در دیواره عروق باعث گرفتگی و انسداد سرخرگ های تغذیه کننده قلب می شود.این امر باعث کاهش میزان جریان خون ماهیچه قلب می شود ومی تواند باعث سکته قلبی ، آنژین قلبی ونارسائی قلب شوند.
کنترل قندخون ودرمان دیابت
در فرد مبتلا به دیابت،بدن نمی تواند به اندازه کافی انسولین تولید کندویاازآن استفاده نماید در نتیجه سطح قند خون افزایش یافته و بیشتر غذای مصرفی جهت تولید انرژی در بدن تبدیل به قند می شود.دیابت می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب وانواع اختلالات قلبی را افزایش دهد.
کنترل فشار خون
فشار خون بالا یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان ها بالا می رود.به دنبال این افزایش فشار،قلب باید برای حفظ گردش خون شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.پرفشاری خون عامل خطر عمده در سکته مغزی،سکته قلبی،نارسایی قلب،آنوریسم های شریانی،بیماری شریان های محیطی ونیز بیماری های مزمن کلیه است
تحرک وفعالیت کافی
مطالعات مختلفی تاثیر منفی بی تحرکی وکم تحرکی را بر سلامت سیستم قلبی عروقی _دیابت و انواع سرطانها را نشان داده که بایستی اصلاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *