سیستم لنفاوی و لنفادم

دسته بندی مطالب​

درمان توان بخشی با ماساژ عمدتا برای ورم لنفاوی بدون درمان واضح توصیه می شود. درمان لنف ادم بسیار دشوار است. بدتر شدن وپیشرفت بیماری دربسیاری ازمواردقابل پیش بینی است ، اما بهبود آن دشوار است. هیچ روش درمانی قطعی وجود ندارد و امابسیاری از درمان های کمکی وجود دارد ، که درمان توان بخشی رایج ترین آن است.

درمان توان بخشی درمانی است که از طریق ماساژ لنفاوی به جریان مایع لنفاوی کمک می کند.دارو یا در بدترین مواردلنفادم،جراحی برای درمان نارسایی لنفاوی قابل انجام می باشد.

برخی داروهانیزدردرمان لنفادم موثرندکه بسته به شرایط بیمار، توسط دکترمحمودهادی زاده( بهترین متخصص درمان لنفادم دراصفهان)(بهترین متخصص درمان ورم دراصفهان) تجویزمی شوند.
همانگونه که اشاره شد لنفادم یا لنف ادم ، التهاب پا یا دست به دلیل انسداد عروق لنفاوی (انسداد لنفاوی) است.

لنف یکی از سیستم های دفاعی بدن در از بین بردن عفونت وانتقال مایعات است. در انجام عملکردهای خود ، مایع لنفاوی در عروق لنفاوی گردش می کند. وقتی به عروق لنفاوی آسیب وارد شود ، جریان مایع لنفاوی مسدود شده و قسمت هایی از بدن ملتهب می شود.

علائم ورم لنفاوی:

علامت اصلی ورم لنفاوی تورم پاها و دست ها است. التهابی که رخ می دهد ممکن است خفیف باشد که فرد مبتلا به التهاب آن را احساس نکند.

دست و پا یا بازوها متورم ، اغلب احساس درد ، شدید یا سفتی می کنند و راه رفتن را برای مبتلایان دشوار می کند. این انسداد و التهاب می تواند باعث ایجاد مشکلات و علائم دیگری شود ، مانند:

  • التهاب پوست و بافت اطراف آن
  • جراحت
  • پوست شکاف خورده
  • سخت شدن و ضخیم شدن پوست (فیبروز پوست)
  • زخم های روی پوست

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وجود تورم در اندام ها یا دست ها ، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید ، اگرچه اندازه آن هنوز کوچک است. برای جلوگیری از بزرگ شدن بازو یا پا ، به درمان فوری نیاز است.

بیماران سرطانی به دلیل سرطان و عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان در معرض خطر ابتلا به لنف ادم قرار دارند. بنابراین ، بیماران سرطانی باید تحت معالجه سرطان به طور منظم با پزشک مشورت کنند.

مبتلایان به لنف ادم چه دراثرسرطان وچه ناشی ازموارددیگر نیز باید محتاط باشند و در صورت مشاهده علائم عفونت ، سریعاً به پزشک مراجعه کنند. عفونت درمان نشده می تواند باعث عوارض و مرگ بافتی شود. برخی از علائم مورد نظر به شرح زیر است:

  • تب
  • قرمزی ، تورم و درد در پوست.
  • در اثر لمس پوست، گرمااحساس شود .

همانگونه که گفته شد،ورم لنفاوی در بیماران سرطانی شایع است. رشد سلولهای سرطانی در اطراف رگها یا غدد لنفاوی می تواند کانالهای لنفاوی را مسدود کرده و جریان مایع لنفاوی را مختل کند.

نه تنها سرطان ،بلکه درمان های سرطانی مانند رادیوتراپی یا جراحی برداشتن تومور نیز می تواند به کانال های لنفاوی آسیب برساند. علاوه بر ارتباط با سرطان ، ورم لنفاوی در مبتلایان به فیلاریاز به علت عفونت کرم فیلاریا نیز رخ می دهد.
برخی از بیماری های ژنتیکی که باعث ناهنجاری در ساختار عروق لنفاوی (عروق لنفاوی) می شوند نیز می توانند باعث لنف ادم شوند. این اختلال می تواند مایعات لنفاوی را مهار و تجمع دهد. برخی از بیماری های ژنتیکی نیز می توانند باعث ورم لنفاوی شوند .
علاوه بر عوامل فوق ، ممکن است فرد در صورت چاقی ، آرتروز پسوریازیس یا روماتیسم و ​​همچنین افراد مسن در معرض خطر ابتلا به لنف ادم باشد.

تشخیص لنف ادم

برای تشخیص ادم لنفاوی ، پزشکان در ابتدا علائم بیمار را می پرسند و معاینه فیزیکی انجام می دهند. پزشک همچنین از سابقه پزشکی بیمار سوال خواهد کرد ، به عنوان مثال بیمار مبتلا به سرطان است یا تحت درمان سرطان است یاخیر.

اگر دلیل آن مشخص نیست ، پزشک معاینات بیشتری را انجام می دهد تا تصویر عروق لنفاوی را با وضوح بیشتری بداند. آزمایشات بعدی معمولاً یا با سونوگرافی ، سی تی اسکن ، MRI یا آزمایش هسته ای موسوم به نوکلئوسینتی گرافی انجام می شود.

لنفوسینتیگرافی یک روش اسکن گره های لنفاوی است که با تزریق مایع رادیواکتیو انجام می شود.

درمان لنف ادم

درمان لنف ادم با هدف تسکین علائم بیمار و کاهش التهاب است. درمرکزدرمان لنفادم اصفهان ، دکترهادی زاده( بهترین متخصص درمان ورم)(بهترین متخصص درمان لنفادم دراصفهان) انواع درمانهارادراختیاربیماران محترم قرارمی دهند.درمان لنفادم همچنین با هدف جلوگیری از عفونت و جلوگیری از تشدید التهاب است. روش های درمانی بیماران لنفاوی می توانند انجام شوند:

خود درمانی چندین روش درمانی وجود دارد که برای درمان ورم لنفاوی به طور مستقل در خانه استفاده می شود ، یعنی:

  • برای تسکین درد یا علائم ، پا یا دست مشکل دار را در حالت خوابیده بالای قلب قرار دهید.
  • برای انعطاف پذیری عضلات مشکل دار و کمک به تخلیه مایعات لنفاوی انباشته شده ، ورزش متوسط ​​انجام دهید.
  • هنگام استفاده از اشیا تیز، از آسیب به دست و پا خودداری کنید.
  • پاکیزگی اعضای ملتهب بدن را حفظ کنید و پابرهنه راه نروید.

درمانهای خاص :

برخی از روشهای درمانی خاص برای درمان ورم لنفاوی شامل موارد زیر است:

کمپرس پنوماتیک ، وسیله ای است که برای پمپاژ به دور بازوها و پاها پیچیده می شود و به طور دوره ای برای تخلیه مایعات فشار وارد می کند.

لباس های فشاری ، که لباس های خاص یا جوراب هایی هستند که دست ها یا پاها را فشرده می کنند ، تا مایع لنفاوی خارج شود.

تخلیه لنفاوی دستی ، که یک روش ماساژ دستی است که برای سرعت بخشیدن به جریان مایع استفاده می شود. این روش درمانی توسط پرسنل پزشکی انجام می شود.

اگر عفونت در پوست یا سایر بافتهایی که دارای ورم لنفاوی هستند رخ دهد ، پزشکان آنتی بیوتیک برای تسکین علائم و جلوگیری از انتشار باکتری به عروق خونی تجویز می کنند.

عمل جراحی

در موارد شدید ، ممکن است جراحی برای از بین بردن مایعات اضافی یا از بین بردن بافت انجام شود. به خاطر داشته باشید ، این عمل فقط می تواند علائم را کاهش دهد و ممکن است ادم لنفاوی را به طور کامل بازیابی نکند.

هدف از عمل بیشتر برداشتن بافت ملتهب به دلیل تجمع بافت به ویژه بافت زیرپوستی و بافت چربی در منطقه مشکل ساز است.

در صورت نیاز ، بیمار نیز تحت برداشتن پوست قرار خواهد گرفت ، به ویژه کسانی که قبلاً دچار عفونت و پوسیدگی شده اند. بیمار برای جایگزینی پوست از دست رفته در اثر جراحی تحت عمل پیوند پوست قرار می گیرد.

کانالهای لنفاوی آسیب دیده و مسدود شده اغلب نمی توانند به حالت طبیعی برگردند. با این حال ، با درمان فوق ، علائم تاحدودی فروکش می کنند و خطربروز عوارض نیزمعمولازیادنیست.

عوارض لنفادم:

لنف ادم که به درستی درمان نشود می تواند عوارضی ایجاد کند ، مانند:

عفونت هایی مانند سلولیت (عفونت پوستی) و لنفانژیت (عفونت عروق لنفاوی).

لنفانژیوسارکوم ، که یک سرطان بافت نرم والبته نادر است ، اما مبتلایان به لنف ادم درمعرض آن هستند.

ترومبوز ورید عمقی ، که لخته های خون در رگهای عمیق ایجادمی شوند.

پیشگیری از لنف ادم:

چندین مرحله پیشگیری وجود دارد که می تواند توسط افرادی که در معرض خطر ابتلا به ورم لنفاوی هستند انجام شود ، از جمله:

اگر تازه عمل جراحی برداشتن غدد لنفاوی را انجام داده اید ، 4-6 هفته با تمرینات سبک پاها یا بازوها را حرکت دهید.

برای کاهش خطر ورم لنفاوی ، وزن ایده آل بدن را حفظ کنید.

لباس گشاد بپوشید تا جریان خون و مایع لنفاوی مناسب باقی بماند.

به طور خاص برای بیماران سرطانی که تحت پرتودرمانی یا جراحی قرار می گیرند ، ابتدا از پزشک خوددر مورد اقدامات انجام شده برای کاهش خطر لنف ادم سوال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *