علایم باقیمانده پس از ترومبوز عروقی:

دسته بندی مطالب​
کلینیک واریس اصفهان ، جهت اشنایی شماگرامیان باعوارض واریس وبیماریهای عروقی، مطلب زیرراکه درمورد عوارض پس از ترومبوز(لخته های خونی ) است راتقدیم شماعزیزان می کند.

اکثر بیماران خصوصاً در مراحل اولیه بیماری، بدون علامت هستند. علت مراجعه این بیماران پیچ و خم زیاد وریدهای واریس است که این وریدهای واریس از لحاظ زیبایی مشکل ایجاد میکند.لازم بذکراستکه این وریدهای واریس ایجادشده، براحتی بااستفاده از انواع درمان واریس(لیزرواریس، RF واریس، چسب واریس واسکلروتراپی واریس) قابل درمان کامل می باشند.
در برخی از موارد ممکن است درد مبهمی در اندام تحتانی وجود داشته و ادم خصوصاً پس از ورزش با ایستادن طولانی مدت ایجاد گردد. ادم معمولاً در طول شب از بین می رود. علائم فوق در صورت بی کفایتی وریدهای ارتباط دهنده، شایعتر بنظر می رسند. نارسایی طولانی مدت وریدی منجر به سندرم پست فلبیت به صورت ادم پایدار، سختی فیبروز می گردد. نهایتاً تغییرات تروفیک همراه با تغییر رنگ متمایل به قهوه ای پوست و زخم حاصل می شود. زخم ها معمولاً در بالای مالئوس داخلی ایجاد می شوند. ممکن است بتوان ورید ارتباط دهنده بی کفایتی را در نزدیکی زخم پیدا نمود. نبض های شریانی طبیعی هستند و هیچ علامتی به نفع ایسکمی وجود ندارد.

تشخیص: مشاهدات بالینی جهت تشخیص دادن، کافی است. آزمایش ترندلنبرگ می تواند وجود دریچه های ناقص وریدهای ارتباط دهنده بی کفایت را نشان دهد. در زمانی که دراز کشیده است، پاهای او را جهت خالی شدن وریدها، بالا آورده و از یک تورنیکه برای بستن وریدهای سطحی استفاده می کنیم. سپس بیمار راهنمایی می شود تا دوباره در وضعیت ایستاده قرار بگیرد و تورنیکه باز می شود. در صورت بی کفایت بودن دریچه ها، وریدها در نتیجه جریان رو به عقب خون، بلافاصله متسع می شوند. اگر دو تورنیکه بکار رفته باشد، اتساع وریدهای اندام در فاصله بین دو تورنیکه حاکی از وجود وریدهای ارتباطی بی کفایت خواهد بود. باز بودن سیستم وریدی عمقی را می توان با ونوگرافی بررسی کرد‌. سایر علل ادم از جمله نارسایی احتقانی قلب و بیماری های کلیوی نیز باید از روی احتیاط رد شوند.
پیش آگهی: در مورد واریس های بدون عارضه وریدهای سطحی، بسیار عالی است. سندرم پست فلبیت، پس از ایجاد، معمولاً پیش رونده بوده و مقاوم به درمان می باشد.

درمان: ملاحظات ساده، معمولاً برای درمان های واریس های بدون عارضه، کافی می باشند، این نکات شامل موارد زیرند:
استراحت مکرر در حالی که پاها بالا نگه داشته شده اند، خودداری از مسدود کردن وریدها توسط لباس هایی مثل کمربند. در موارد شدیدتر یا پیشرفته تر، بستن وریدهای صافن و تزریق محلول های اسکلروزان می تواند برای جلوگیری از سندرم پست فلبیت ضروری گردد.
استفاده از تکنیک تزریق / فشار که در آن محلول اسکلروزان به داخل ورید خالی از خون تزریق می شود و به دنبال آن از طرف خارج از تحت فشار قرار می گیرد، ساده، ارزان و موثر است‌. این روش به طور گسترده در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت ایجاد زخم های ناشی از رکود خون، مراقبت موضعی با گرما و پوشش مرطوب ضروری است. اگر عفونت وجود داشته باشد، می توان از آنتی بیوتیک موضعی و سیستمیک استفاده کرد. در صورت وجود فیبروز قابل ملاحظه ممکن است لازم شود تمام منطقه برداشته شده و جهت کاهش زخم، گرافت پوستی انجام گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *