تومورهای قلبی

دسته بندی مطالب​

تومورهای قلبی بطورکلی نادرند و ممکنست اولیه یا متاستاتیک (یعنی بامنشاغیرقلبی ودراثرمهاجرت به قلب ازنقاط دیگربدن)باشند. انواع مختلفی از تومورهای متاستاتیک در قلب شرح داده شده که از این میان ملانوم بدخیم ، لوسمی و لنفوم نسبتاشایعترند. برای درمان تومورهای متاستاتیک باید ضایعه بدخیم اولیه را درمان کرد .

تومورهای اولیه قلبی می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. میکسوم شایعترین تومور اوليه قلب بوده و معمولا” خوش خیم است . تقریبا تمام تومورهای بدخیم قلب از نوع سارکوم هستند و از بین آنها آنژیوسارکوم و رابدومیوسارکوم شایعترند. بدون آزمایش آسیب شناسی تشخیص تومورهای خوش خیم از بدخیم غیر ممکن است اما تومورهای بدخیم گاهی با شواهد متاستاز ، تهاجم یا رشد سریع همراهند . نوع تومور گاهی از روی نمونه بافتی که با آمبولکتومی محیطی بدست آمده تشخیص داده می شود. تومورهای بدخیم اولیه قلب پیش آگهی بسیار بدی دارند.
میکسوم ممکنست در سطح آندوکاردی هریک از حفرات قلب ایجاد شود اما اکثرا در دهلیز چپ مخصوصا” در ناحيه حفره بیضی بوجود می آید. این تومورها معمولا” پایه دار هستند و گاهی بصورت دوطرفه دیده می شوند. بطور کلی ۱۰ درصد میکسومهای قلبی خصوصیات بدخیمی نشان می دهند و ۱۰ درصد در موقعیتی بجز دهلیز چپ ایجاد می شوند. این تومورها معمولا” به یکی از سه صورت زیر بروز می کنند :(۱) ایجاد یک اختلال پیشرونده در عمل دریچه میترال که باعث کاهش تحمل فعالیت، تنگی نفس کوششی و ادم ریوی می شود . سنکوپ و پیش سنکوپ ممکنست ایجاد شود (۲) سکته مغزی یا … انسداد یکہ شریان سیستمیک اضلی در اثر آمبولی (۳) تظاهرات عمومی شامل تب، کاهش وزن ، درد مفاصل ، احساس کسالت ، کم خونی و پدیده رینود.
اگر میکسوم دهلیز چپ عمل دریچه میترال را دچار اختلال کند سوفل نارسائی دریچه ای ممکنست شنیده شود . انسداد منفذ دریچه در طی دیاستول می تواند یک سوفل مشابه تنگی میترال ایجاد کند. شدت این سوفل ممکنست با تغییر وضعیت بدن تغییر نماید. گاهی یک صدای ابتدای دیاستولی بنام تومور پلاپ در اثر حرکت تومور به سمت بطن چپ ایجاد می شود . سرعت رسوب گلبولهای قرمز، میزان گاماگلبولینها و تعداد گلبولهای سفید ممکنست افزایش پیدا کند. علت تظاهرات عمومی میکسوم معلوم نیست ، اما ممکنست از فرآورده های تولید شده توسط تومور ، واکنشهای ایمونولوژیک و یا بقایای | نکروتیک تومور ناشی شود .
میکسوم قلبی معمولا” با اکوکاردیوگرافی تشخیص داده می شود . اکوکاردیوگرافی دو بعدی موقعیت تومور و حرکت آنرا در طی دوره قلبی نشان می دهد. اگر وجود تومور | با روشهای غیرتهاجمی اثبات شود کاتتریزاسیون قلب و انجام آنژیوکاردیوگرافی معمولا” لازم نبوده و با خطر آمبولی تومور همراه است.
میکسومهای قلبی باید پس از تشخیص با جراحی برداشته شوند . پس از جراحی در تعداد کمی از بیماران تومور قبلی عود می کند یا یک میکسوم جدید تشکیل می گردد . میکسوم دهلیزی گاهی خصوصیاتی مشابه یک تومور بدخیم دارد و متاستاز ایجاد می کند .

ضربه های واردشده به قفسه سینه (ترومای قلب)به دودسته نافذ(مثل چاقووگلوله) وغیرنافذ(مانندمشت ولگد)تقسیم می شوند.ضربه های نافذ یا غیرنافذ وارد به قفسه سینه می توانند به هریک ازساختمانهای قلبی آسیب برسانند و مهمتر از همه خونریزی شدید و تامپوناد قلبی ایجاد کنند.بایددقت داشت که ممکنست همزمان، ضربه به قسمتهای دیگربدن نیزواردشده باشدکه اگر سایر قسمتهای بدن بیمار دچار ضایعات آشکار شده باشد صدمات قلبی ممکنست از نظر دور بمانند.

ضربه های قفسه سینه غیر نافذ :

شایعترین علت ضربه های غیرنافذ وارد به قفسه سینه برخورد محکم راننده به – فرمان در طی یک تصادف اتومبیل است. این ضربه می تواند باعث کوفتگی میوکارد (عضله قلب)شود که به خونریزی و گاهی درجاتی از نکروز میوکارد منجر می گردد. غالبا “بعداز بهبودی اسکاری(بافت جوشگاه پس ازآسیب) در میوکارد ایجاد نمی شود یا میزان آن کم است. کوفتگیهای وسیع قلب می توانند باعث ایجاد اسکار در میوکارد، پارگی دیواره های آزاد یا دیواره میانی قلب ، نارسائی احتقانی قلب و یا ایجاد آنوریسمهای حقیقی یا کاذب شوند. اگر نکروز یا خونریزی دراثرترومای قلبی، سیستم هدایتی قلب را گرفتار کند می تواند بلوک داخل بطنی یا دهلیزی بطنی ایجاد کند. ضربه غیرنافذ قلب ،گاهی سبب پارگی شریان کرونر ، آسیب دریچه ای یا پارگی پریکاردقلب می شود . کوفتگی میوکارد باعث ایجاد دردی در قفسه سینه می شود که مشابه درد انفارکتوس(سکته قلبی) است و غالبا” با دردهای عضلانی استخوانی ناشی از ضربه وارد به قفسه سینه اشتباه می شود . پس از وارد شدن ضربه در الکتروکاردیوگرام(نوارقلب) گاهی تغییراتی حاکی از وجود یک آسیب منتشر (مشابه حالت پریکاردیت) دیده می شود. بعد از مدتی در صورتیکه نکروز ایجاد شده قابل توجه باشد الکتروکاردیوگرام ممکنست مراحل متوالی تکامل امواج و (مشابه حالت انفارکتوس حاد میوکارد ) را نشان دهد. برادی آریتمی ها و تاکی آریتمیها شایعند. ناهنجاریهای انقباضی معمولا” شدید نیستند مگر اینکه دیواره بین بطنی یا یکی از دریچه های قلب صدمه دیده باشد . بدنبال ترومای قلبی میزان جزء MB کراتین کیناز در خون افزایش می یابد . کوفتگی قلب معمولا ” مشابه آنفارکتوس میوکارد درمان می شود . در ابتدابیمار را تحت کنترل مداوم با مانیتور قرار داده و پس از مدتی تدريجا” حرکت وی را افزایش می دهند. در بیماران مبتلا به کوفتگی میوکارد تجویز داروهای ضدانعقادی مجاز نیست. اگر بیمار مرحله حاد بعداز ضربه را پشت سر بگذارد پیش آگهی درازمدت او معمولا” خوب است اما گاهی عوارض دیررسی مثل آریتمی های بطنی ایجاد می شوند

پارگی آئورت از عواقب شایع ضربه های غیرنافذ است . این پارگی در اکثر موارد درست بعد از محل انشعاب شریان ساب کلاوين چپ ایجاد می شود . بیمار ممکنست از دردی در سینه یا پشت شکایت کند که مشابه درد آنوریسم دیسکان آئورت می باشد. رادیوگرافی قفسه سینه معمولا” نشان دهنده پهن شدن مدياستن است . دربسیاری ازموارد فشار شریانی و فشار نبض در اندام فوقانی افزایش و در اندام تحتانی کاهش نشان می دهد. علائم کاهش خونرسانی به کلیه یا نخاع ممکنست بروز کند. تشخیص معمولا” با آئورتوگرافی تائید می شود و درمان بإجراحی است.
ضربه های نافذبه قلب:
ضربه های نافذ توسط گلوله با چاقو و یا بوسیله قطعات استخوانی که ناشی از آسیب وارد شده به قفسه سینه هستند ایجاد می شوند. بخاطر موقعیت قدامی بطن راست قلب،گرفتاری آن از سایر قسمتها شایعتر است . سوراخ شدن قلب در طی کاتتریزاسیون یا صدمات ناشی از احیای قلبی ریوی از علل یا تروژنیسک آسیبهای نافذ قلبی هستند ضربه های نافذ وارد به قلب باعث خونریزی شدید همراه با هموتوراکس می شوند یا اگر خونریزی محدود به کیسه پرکاردی باشد تامپوناد ایجاد می کنند. پریکارديوسنتز سریع و تجویز مقدار زیادی مایعات همراه با تهیه مقدمات جراحی اورژانس ممکنست ضرورت پیدا کند. پریکاردیت از نوع بعد از پریکارديوتومی، عفونت ، آریتمی، ایجاد آنوریسم و نقص دیواره بین بطنی از عوارض دیررس ضربه های نافذ وارد به قلب هستند. آندوکاردیت باکتریال، عفونت ناشی از باقی ماندن اجسام خارجی و آمبولی جسم خارجی در زمره عوارض اختصاصی آسیبهای نافذ بوده و در آسیبهای غیرنافذ وجود ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *